Waar kunnen wij u mee helpen?

TRAINING BIJ COPD

COPD is een longziekte waarbij de longen zijn beschadigd. Ademen gaat moeilijker en de energie neemt af. Ademen gaat moeilijker omdat de longen beschadigd zijn. Er circuleert minder zuurstof rond. Daardoor kunnen normale dingen zoals; traplopen, boodschappen doen of aankleden lastig zijn.

Fysiotherapie bij COPD

Het is soms moeilijk te accepteren om een longziekte te hebben. Fysiotherapie kan helpen om beter met COPD om te gaan en om de conditie en spierkracht te verbeteren. Bewegen geeft lucht! Fysiotherapie is geschikt voor iedereen die veel last heeft van COPD ondanks het gebruik van medicijnen (inhalator).

De fysiotherapeut wil tijdens de intake eerst meer weten over jou en je klachten. Om hier achter te komen wordt een lichamelijk onderzoek uitgevoerd om de huidige conditie en spierkracht in kaart te brengen. Hierbij worden conditie- en spierkrachttesten uitgevoerd en een vragenlijst afgenomen om te kijken hoeveel last je van de ziekte hebt. Na het onderzoek wordt een behandelplan opgesteld. We adviseren, trainen en ondersteunen bij het verleggen van lichamelijke grenzen. De oefentherapie wordt zowel individueel als in groepsvorm aangeboden.

Als de behandeling klaar is, bekijk je twee of drie keer per jaar (of na een longaanval) samen met de fysiotherapeut hoe het gaat. Als het nodig is, wordt de behandeling tijdelijk hervat. De therapie wordt alleen blijvend voortgezet als het je echt niet lukt om zelfstandig actief genoeg te zijn. Dit noemen we een onderhoudsbehandeling.

Vraag naar Lisa voor meer informatie.

Lisa

LISA BROEKMANS GERIATRIEFYSIOTHERAPEUT

training bij copd
training copd fysiotherapie

VRAGEN OF EEN AFSPRAAK MAKEN?

Heb je een vraag, of wil je graag dat wij een afspraak voor je inplannen? Vul dan even onderstaand contactformulier in, wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.