Triggerpoints

Onder trioggerpoints worden afwijkingen in de spier verstaan die meestal zijn ontstaan door een eenzijdige, of verkeerde belasting. Het is bekend dat locale problemen in de spier pijn en andere symptomen kunnen veroorzaken in een gebied dat buiten deze spier gelegen is. Deze pijn wordt ook wel referred pain genoemd. Het is echter wel zo dat elke spier een vast omschreven uitstralingsgebied heeft, waar de pijn vanuit het triggerpoint zich manifesteert. Een speciaal geschoolde fysiotherapeut herkend deze klachten van de patient en kan het betreffende triggerpoint opsporen. Druk op het triggerpoint geeft vaak de voor de patient herkenbare uitstralende pijn.

Een triggerpoint voelt aan als een verharding, of verdikking in de spier. Pijn afkomstig van triggerpoints wordt ook wel myofasciale pijn genoemd. Myofaciale pijn is een veel voorkomende oorzaak van spierpijn en iedere spier in het lichaam kan deze pijn veroorzaken. Myofasciale pijn varieert van een zwaar, zeurend of drukkend tot een doof of tintelend gevoel, maar kan ook zeer heftig en stekend zijn.

Tijdens mijn behandeling maak ik gebruik van verschillende technieken. Enkele van deze technieken zal ik kort toelichten:

Triggerpointmassage

Bij onderzoek wordt gezocht naar triggerpoints die de herkenbare pijn opwekken. Tijdens de behandeling worden deze triggerpoints gemasseerd. Hiervoor kunnen verschillende massagetechnieken toepassen worden.

Spierrekkingen

Triggerpoints zorgen voor verkorting van spieren. Na de triggerpointmassage wordt de spier gerekt. Dit wordt ook wel gedaan door de contract-relax methode. Hierbij wordt de spier een paar keer licht aangespannen waarna hij vervolgens beter kan ontspannen. De patiënt krijgt meestal ook rekoefeningen mee naar huis.

Opsporen van klachtenonderhoudende factoren

Als triggerpoints snel weer terugkomen zijn er vaak klachtenonderhoudende factoren. Enkele hiervan zijn: beenlengteverschil, een verkeerde (werk)houding, teveel herhaalde bewegingen als computerwerk, stofwisselingsstoornissen, psychologische factoren etc.

Mobiliseren van de aangedane gewrichten

Mobiliseren is simpel gezegd losmaken. De therapeut maakt door verschillende technieken de gewrichten beweeglijker. Dit wordt eerst passief en later actief gedaan. Bij actief mobiliseren helpt de patiënt mee.

Actieve oefentherapie

Dit komt bij spierproblemen pas aan de orde als de spieren weer goed op lengte zijn en zo goed als pijnvrij. Als er te snel met spierversterkende oefeningen word begonnen geeft dat vaak toename van pijnklachten. Als de spieren weer herstellen zijn de dingen die men in het dagelijks leven doet al voldoende activiteit. Wil men daarna weer bepaalde sporten gaan beoefenen is actieve oefentherapie wel gewenst.

Vanzelfsprekend dient u als patiënt een actieve rol in te nemen in de behandeling, door eventuele adviezen en oefeningen uit te voeren en actief mee te denken met de behandeling.

Zwiers Praktijk voor Fysio- en Manuele therapie decpro-icon-gray